Gent, vrijdag 9 december 2022
Waren het de vele barokcomponisten die hun artistieke bezigheden lieten volgen op een studie in de rechten die als eerste het signaal gaven? Of was het Felix Mendelssohn, die zijn ouverture “Midzomernachtsdroom” schreef op de banken van de Berlijnse juridische faculteit, om de verveling tijdens de lessen Romeins recht te verdrijven? Of was het Joseph Haydn, die zijn ontspanningsmuziek de toch enigszins misleidende titel “Cassation” meegaf?
Allicht zijn er nog meer bruggetjes te vinden tussen het recht en de muziek, maar vaak is het net het contrast tussen beide cultuurfenomenen dat bijdraagt tot hun onderlinge verrijking. Hoeveel juristen bewaren hun geestelijk evenwicht niet door het koesteren van een andere wereld, die ze vaak in de muziek weten te vinden? En misschien inspireert de muziek net hun juridisch functioneren?
Geerten Verberkmoes weet alvast dat het recht tot alles leidt, als je er maar uit wegraakt. Hij promoveerde recent over Benoît Joseph Boussu, een notaris uit Noord-Frankrijk die in de achttiende eeuw vioolbouwer werd in Brussel. Stefaan Voet kennen we niet enkel als een specialist in het gerechtelijk recht, maar ook als een gedreven operaliefhebber. Hij vertelt over de raakvlakken tussen zijn beide passies.
Vervolgens gaan we in gesprek met nog drie mensen die een juridisch-muzikaal dubbelleven leiden. Professor Emese von Boné kennen we van haar spitsvondige “amuses” in de Nederlandse juridische pers, waarin ze recht en opera bij elkaar brengt. Emmanuel Verraes maakte van zijn passie zijn beroep door zich als advocaat te specialiseren in intellectuele eigendomsrechten, vooral toegespitst op muziek. Davy De Laeter helpt al vele jaren spelers in het culturele veld om hun weg te vinden door de juridische hindernissenloop.
Praten is zilver, luisteren is goud. Dat doen we naar twee ensembles met een juridisch kantje. Ere-notaris Axel de Schrijver brengt voor de gelegenheid een fluitkwartet samen dat ons terugneemt naar de tijd van Boussu. De Gentse rechtenfaculteit beschikt voorwaar over een eigen band “Legal and Loud”, die op 9 december de straat oversteekt en naar het Orpheus Instituut komt. En niet te vergeten: uw gastvrouw die avond is Katelijne Boon, bij wie muziekliefhebbers zich thuis voelen.
Leun dus achterover en luister, en wees er vooral bij op 9 december.
Programma:
19.00 u: Ontvangst met koffie en thee
19.30u: Verwelkoming door Frank Judo (Vlaamse Juristenvereniging)
19.35 u: Geerten Verberkmoes : Van notaris tot vioolbouwer – het traject van Benoît Joseph Boussu
20.05u: Muzikaal intermezzo
20.15u: Stefaan Voet (KU Leuven): Recht en opera, een vruchtbare dialoog
20.45u: Muzikaal intermezzo
20.55: Panelgesprek met Emese von Boné (Erasmus Universiteit Rotterdam), Emmanuel Verraes (balie Brussel) en Davy De Laeter (VZW-Kliniek), onder leiding van Katelijne Boon (Klara)
21.30u: Muzikaal intermezzo
21.40u: Slotwoord door Peter Dejans, directeur van het Orpheus Instituut
21.45u: Muzikale apotheose
23.00u: Afsluiting
Praktische informatie
Plaats: Orpheus Instituut, Korte Meer 12, 9000 Gent (bereikbaar met het openbaar vervoer, en voor de auto zijn de ondergrondse parkings Korte Meer en Kouter op wandelafstand).
Organisatie: Yolanda Vanden Bosch, Kris Moeremans, Elisabeth Alofs, Ann Apers, Raf van Ransbeeck
Inschrijving en betaling:
Rechtstreekse inschrijving kan via de VJV-webstek (www.vjv.be) of door het inschrijvingsformulier terug te sturen op secretariaat@vjv.be .
De deelnamesom kan worden gestort op rekening VJV BE94 3631 5216 1314 met vermelding ‘Recht en muziek – 9 december 2022” en uw naam.
Het maximale aantal aanwezigen is 80.
Vlaamse Juristenvereniging, Tel.: 0476/89.70.08, e-post: secretariaat@vjv.be