Met Geerten Verberkmoes kwamen we in terecht in de tijd van de Verlichting. De Franse notaris Boussu koos voor een carrièreswitch en werd vioolbouwer in de Lage Landen.
O.m. een CT-studie en scanner brachten ons in het hart van de instrumenten van Boussu, en wezen zo de weg naar de opbouw van een replica ervan door Verberkmoes. Natuurlijk kon een illustratie met muziek niet ontbreken.
Stefaan Voet loodste allen op een adembenemende wijze doorheen talloze opera’s doorspekt met juridische dilemma’s. Het publiek hing aan zijn lippen terwijl hij dit alles ook telkens terugkoppelde aan de juridische werkelijkheid van vandaag.
Tussendoor was het heerlijk luisteren naar (en soms stil mee neuriën met) het fluitkwartet met ere-notaris Axel de Schrijver met onsterfelijke fragmenten uit de ‘Toverfluit’ van W.A. Mozart.
Aan de Rotterdamse universiteit laat Emese von Boné rechtenstudenten kennis maken en openbloeien via de opera Carmen.
Emmanuel Verraes ging in op zijn specialisatie in intellectuele eigendomsrechten voor muzikanten.
Davy De Laeter duidde eenieder op de problemen van vzw’s, muzikanten en spelers in het culturele veld om hun weg te vinden door de juridische hindernissenloop.
Tenslotte lichtte Peter Dejans, directeur van het Orpheusinstituut het bestaan en het belang toe van dit toonaangevend Europees centrum voor artistiek onderzoek in muziek en drijvende kracht voor nieuwe ontwikkelingen in de artistieke praktijk.
Na het panel en als afsluiter bracht de eigen band “Legal and Loud” van de Gentse rechtenfaculteit het publiek ook zelf interactief in vervoering met Halleluja (Leonard Cohen), Fever (Peggy Lee), Mia (Gorki) en Venus (Shoking Blue).
Voorzitter Frank Judo sloot op zijn eigen inspirerende wijze deze fantastische avond af. Hij bedankte ook Katelijne Boon (Klara) die de avond op een zeer aangename professionele manier aan elkaar praatte. Als slotakkoord van de avond was er de receptie met gezellige babbels tussen publiek, sprekers en muzikanten.